Kultur

Fem Solrød-drenge oplevede alligatorer, basketball og forlystelsesparker i Florida

Holdet fra Solrød Comets fik på turen til USA lejlighed til at at få en rundvisning på det imponerende Orlando Magics stadion.

Vi går gennem sumpen, på den knirkende træsti der er løftet nogle meter over jorden, så giftige slanger og alligatorer ikke hapser vores fødder. Vi går alle og kigger ned i det høje græs for at spotte slanger eller lignende. Vi når ud til den store sø, og lige der ligger der et par alligatorer i vandoverfladen. I alt ser vi omkring ti styks af det enorme krybdyr. Et imponerende syn.

Jeg må hellere nok lige tage den her fra starten af, så alle kan følge med. Mit navn er Storm, og jeg spiller basketball i Solrøds lokale klub, Solrød Comets.

Fra d. 23. juni og ca. to uger frem var vi en tur i Florida. Vi var vores hold, Henrik Sandberg, som både træner os og er formand i Solrød Comets, og Josefine Sandberg som var med som ungleder. Vi var hovedsageligt i Orlando og Tampa området. På turen fik vi spillet rigtig god basketball samt set hvad Solskinsstaten havde at byde på.

Turen var en fantastisk oplevelse på flere måder. Man fik selvfølgelig en once-in-a-lifetime rejse, og oveni købet var det sammen med nogen af ens bedste venner.

Vi begyndte rejsen, med at mødes i Kastrup lufthavn tidligt klokken fire om morgenen. Vi mødte alle op i vores helt nye og lækre klubtøj som vi har været heldige nok til at få sponsoreret af Team Solrød. Det første fly gik til Amsterdam, hvor vi derfra fløj videre til Manchester og til sidst Orlando. Vi landede mange timer senere end vi var taget afsted, men på grund af tidsforskellen ankom vi ret perfekt til lige at få vores ting og dernæst noget aftensmad. Vi indfandt os på et hotel hvor vi bare lige skulle bruge de første to dage på at finde os til rette og så også besøge Discovery Cove.

Discovery Cove er som intet andet vandland i Danmark, eller for den sags skyld verden. I det man ankommer for man våddragt og snorkelgear udleveret. Det skal man så bruge når man svømmer i det store rev med hajer, fisk og rokker. Det er en ubeskrivelig føles at svømme så tæt på de normalt farlige og store dyr. Man får også lov til lige at føre hånden langs deres ryg hvis de lige svømmer under en. I Discovery Cove svømmede holdet også med delfiner, vi fik lov at stå helt tæt på mens trænerne belærte os om delfiner og viste os dens tricks imens. Vi tilbragte også meget tid i den såkaldte ”Lazy River”, det var en kunstigt anlagt flod indeni parken med en blid strøm der førte en rundt gennem et habitat med fugle. På turen kom man også tæt på silkeaber og oddere.

Da vi omkring klokken 17 var færdige i vandlandet, kørte vi mod St. Petersburg, hvor vi skulle indlogere os på Eckerd College. Her skulle vi nemlig tilbringe de kommende fem dage, fordi vi skulle deltage i deres basketball camp. Vi mødte cheftræneren for herreholdet og han hjalp os på plads.

De næste dage gik så med at stå tidligt op og tage til træning og så komme hjem til en velfortjent aftensmad på campus. En af aftenerne tog vi i Busch Gardens, fordi vi lige havde tid og lyst. Busch Gardens er en vild forlystelsespark blandet sammen med en zoologisk have. På camp fik vi lov at spille meget basketball og blev coachet af nogle gode trænere, mange tidligere college spillere og også den nuværende topscorer for Eckerd Tritons.

Vi danskere stod selvfølgelig lidt ud og vi fik også lov at udfordre Team USA, tre dage i streg. Team USA bestod af de fem bedste amerikanere på camp, som så stillede op mod ”The Denmark guys”, som vi blev kaldt. Vi havde det rigtig sjovt med at spille så mange timers basketball men vi blev skam også bedre til det, det var ikke kun sjov og ballade.

Weekenden efter camp var holdet ret trætte, så ingen træning til os.

Vi tog som jeg tidligere nævnte ud og så alligatorer, og så besøgte vi også forlystelsesparken Sea World.

Vi mødtes om mandagen med Alberte Rimdal, som lige nu går på University of Florida og spiller basketball for deres hold, Gators. Hun gav os en mega fed rundvisning og fortalte om livet på campus.

Universitetet havde de lækreste faciliteter man kunne forestille sig.

Om aftenen efter at vi havde besøgt Alberte, tog vi ud til Ron Larris. En legende i Solrød Comets som nu er flyttet tilbage til USA og træner der.

Vi startede med at have en virkelig intens men god træning med ham i den hal han normalt træner i.

Derefter kom nogle af de gutter som han træner og så fik vi lov at spille kamp mod dem. Det var rigtig god træning og lærdom for os at spille mod dem, det fik vi virkelig noget ud af.

Efter kampen var alle også godt trætte for hallen var ikke lige udstyret med nogen air condition, så alt spillet var foregået i over 30 graders varme og høj luftfugtighed.

Som belønning kørte Henrik os på Gators Dockside, hvor han gav os lov til at spise så mange chicken wings som vi kunne, en meget god præmie til en flok teenagedrenge.

De resterende dage gik med noget afslapning, holdhygge og besøg af flere forlystelsesparker. Vi kørte til Kissimmee hvor vi havde lejet en lejlighed for den kommende uge. Vi var igen i Sea World og så var vi også i vandlandet Aquatica.

Vi fik også en eksklusiv rundvisning på Orlando Magics stadion. Vi så deres imponerende lounges og vi fik også lov at komme ”backstage” og gå nede ved spillertunnellerne og omklædningsrummene.

Fredag morgen skulle vi ud af lejligheden og inden vi skulle flyve, havde vi lidt tid til at shoppe.

På turen hjem var vi igen alle sammen matchende i vores grå joggingbukser og røde hættetrøje vi havde fået af Team Solrød, som bare var det perfekte rejsetøj til sådan en lang tur.

Hjemturen gik over New York og det var det eneste stop inden vi kom hjem til Danmark igen. Vi fik alle vores bagage, heldigvis, og mødte vores familier i lufthavnen. Vi tog afsked med hinanden og takkede for den exceptionelt gode rejse vi lige havde haft sammen som hold.